Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

04 September 2016

Koleksi Rakan Bisu

http://jacquelineteo.com/time-to-look-for-another-job/
Mata membulat, melihat skrin komputer riba yang terpasang.

Laman sesawang Facebook diakses masuk. Kelihatan begitu ramai yang sedang berada di atas talian.

Daripada berpuluh-puluh nama yang tertera di skrin, hanya sedikit sahaja yang saya kenal di alam nyata, mungkin dalam tak sampai sepuluh peratus. Selebihnya hanya sekadar memenuhi senarai rakan Facebook sahaja.

Hati kecil berkata, tiada berguna jika senarai itu hanya hiasan tanpa dikenal siapakah yang berada di sebalik nama tersebut.

Sentiasa saya gagahkan diri untuk menyapa mereka yang nama akaunnya tertera di situ. Daripada puluhan yang saya hantar mesej, hanya sebahagian kecil sahaja yang membalasnya.

Sibuk, mungkin.

Tidak mungkin sibuk kalau statusnya kerap dikemaskini, gambar pula sering dimuatnaik.

Anggaplah seperti mesej tersebut semacam satu gangguan kepada mereka.


Manusia kini hanya dengan dunia mereka sendiri, lebih selesa berada dalam kelompok mereka tanpa cuba untuk keluar darinya.

"Aku Orang Kaya, mana layak nak berkawan dengan kau."
"Aku Alim. Kau pula fasik, ahli Neraka. Pergi jauh-jauh."
"Aku Bijak, kau bodoh. Ade hati nak kawan dengan aku."
"Aku Melayu, kau tu keling. Berambus...!"
"Kau siapa? Tetiba je menyemak..."

Oh, sungguh hina manusia yang mementingkan darjat dan meletakkan insan lain dalam kasta-kasta.

Bukankah Allah telah berfirman,
http://www.sacred-texts.com/isl/quran/04902.htm
"Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa (bukan sebab keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, Lagi Maha Dalam Pengetahuan-Nya."

Itu dulu. Kini, aktiviti di alam maya dikurangkan. Saya cuba melangkah keluar, berhadapan dan 'berkenalan' dengan manusia dalam alam nyata, 'bermain' dengan 'benda hidup', daripada berinteraksi dengan nyalaan skrin dan bunyi audio yang bersifat 'mati'.

Berkenalanlah dengan semua manusia, sama ada setaraf mahupun tidak, mulia ataupun hina. Di situ kita akan dapat satu anugerah Allah yang akhirnya menjadikan kita semakin bersyukur dan semakin bersabar.


Rasulullah Sallallahu `Alayhi Wasallam pernah bersabda:
 تطعم الطعام وتقرأ السلام على من عرفت ومن لم تعرف أو كما قال
"Berilah makan dan ucapkanlah salam kepada mereka yang kamu kenal dan juga yang kamu tidak kenal."
HR al-Bukhari

Jangan jadi sombong. 'Menyautlah' sapaan orang lain.
Jangan jadi sombong. Bertegurlah dengan Salam.
Jangan hanya tahu menambah koleksi rakan maya, namun hanya membisu dengan koleksi tersebut.

Bergambar dengan pengantin, Arif Abd Aziz dengan pasangan. Ni antara individu yang saya muka kenal melalui medium maya yang pada mulanya berurusan berkaitan investment yang akhirnya menjadi sahabat. Maaf muka agak berserabut.
Tinta mencoret: Tebarkanlah Salam antara kita...

Hulu Kelang, Kuala Lumpur WP

No comments:

Post a Comment